Tuesday, March 10, 2020

Koroonaviirusest


Pole vist inimest, kes poleks viimasel ajal koroonaviirusest kuulnud. Sellest lihtsalt räägitakse palju, aga ilmselt ka põhjusega. Kui millestki räägitakse, siis tekkib inimestel igasuguseid arvamusi, mis koroona puhul jagunevad laias laastus kolmeks: need, kes kardavad paaniliselt, need, kes üldse ei muretse ja siis vahepealne variant.
Mina kuulun vist nende keskmiste hulka. Kindlasti ei ole ma paanikas, aga samas ei mõista absoluutselt inimesi, kes nui neljaks ikka ohupiirkondadesse reisivad. Ma ei saa ka aru neist, kelle arust on see suur ravimitööstuste vandenõu. Tahaks küsida, et kust see info pärineb? Oletame, et ongi, aga ka sel juhul peab iga inimene ikka tegema oma parima, et kaitsta nii end kui lähedasi. Selle suhtes pole vahet, kust ja kuidas see viirus täpselt lahti pääses, nakkav ta ju on ning teatud gruppidele potentsiaalselt surmav ka. Jah, praegusele statistikale tuginedes mul pole väga vist põhjust karta enda pärast, samuti laste pärast mitte, sest kellelgi meist teadaolevalt kroonilisi haigusi pole ning immuunsus peaks ta normaalne olema. Ma olen viimasel ajal hakanud küll igaks juhuks C-vitamiini sööma ja lastele annan ka, aga see on mõistlik tegelikult ka gripi jm viiruste vastu. Vahelduva eduga võtan punase päevakübara kapsleid ka. Küll aga olen juhul, kui see viirus peaks meil rohkem levima hakkama, mures oma vanemate ja teiste eakamate lähedaste pärast. Neilt, kes nii süüdimatult kõigile soovitustele vilistavad, tahakski küsida, et kas teil on siis oma lähedastest ükskõik? Kui ka enda pärast muretsema ei pea. Väga hea, kui see on "lihtsalt üks külmetushaigus" või kergem kui gripp, aga kui pole?
Ma saan mingil määral aru ka inimestest, kes väga kardavad. Ilmselt on suur osa neist just need riskigruppi kuuluvad, samas on teine asi, mis hirmu tekitab, teadmatus. Tegelikult on ju praegu infot väga vähe ning kindlaid järeldusi ei saa teha üheski suunas. Vettpidava statistika jaoks on alati vajalik piisava suurusega valim, aga koroona puhul meil seda ju veel pole. Näiteks tänagi oli Terevisioonis intervjuu viroloogiga, kelle enamik vastuseid oli stiilis "Arvatakse, et...", "Loodetakse, et...". Kui spetsialistidki ei tea, siis kuidas saavad tavainimesed teada? Teadmatus ja infopuudus ongi tegelikult põhiline, mis mind ka hirmutab. Praeguse info põhjal ei pea ma jah oma laste pärast väga muretsema, aga ei saa ju kindlalt väita, et viirus ei muteeru (kusjuures on andmeid, et ta seda teeb) ning ei muutu kõigile vanusegruppidele ohtlikuks. Ma tahaks lihtsalt, et teaksin, millega täpselt tegemist on, millega tuleb arvestada, kuidas end kaitsta jne. Ollakse jah arvamusel, et kätepesu aitab nakkust vältida, aga ainult sellest ju ei piisa. Maskide kohta levivad arvamused on väga vastakad, mõnede arvates kaitsevad, teiste arust jälle mitte. Aga 100% kindlad pole need ikka.
Värskes õhus viibimine on kasulik nii suurtele kui väikestele

Hiljuti nägin Facebookis ühte naljapostitust (kus tegelikult sisaldus päris palju tõde), mis tõi lisaks erinevatele respiratoorsetele nähtudele koroonaviiruse tunnusena ära ka vastupandamatu reisikihu. Nojah, sellega on nii, et ma ei ole aastaid väga reisimisest puudust tundnud. Kodune Eesti ja Läti on täitsa piisavad olnud, siingi avastamist. Küll aga on mul just eelmise aasta lõpus-selle alguses tekkinud suur tahtmine reisida. Meil oli juba tervele perele vaheajaks Lido veepargi piletid pluss ööbimine Jurmalas broneeritud ja makstudki, aga siis jäid väikesed poisid haigeks ja lükkasime nädala võrra edasi. Siis läks aga auto katki ning väiksemasse mahuks meid vaid 5 ning ma ei võtnud seda riski, et üksi nelja lapsega veeparki minna. Nii tühistasin plaanid. Ma ei saa küll väita, et koroona pärast, sest sel momendil tundus üksi nelja lapse valvamine veepargis ohtlikum, aga kindlasti on koroona üks põhjus, miks uut broneeringut ei teinud. Olukord võib ju nii kiiresti muutuda ning tegelikult on meil kevadel väga kiire ka. Nii et sinna see loodetud puhkus läks. Kui kokku hoiaks, õnnestuks ehk vähemalt suvel kuhugi reisida, aga tõesti ei julge praegu plaane teha. Väga tahaks, aga ei julge. Tegelikult mingid plaanid meil siiski on, aga need olid juba enne koroonat. Ehk et meil on ostetud mai lõpuks lennupiletid Stavangeri ja tagasi. Riiast. Tegemist ei ole küll lihtsalt turismireisiga, vaid perekondliku üritusega. Kas ma lähme? Ei tea praegu. Ei saa kuidagi teada. Sinna on üle 2 kuu aega ning olukord võib väga palju muutuda. Kindel on aga see, et mina ei hakka kangekaelselt minema, kui soovitatakse mitte minna. Tundub ka, et AirBaltic sulgeb üsna kiirelt lennuliine ohupiirkondadesse. Nii et kui lennuk ei lähe, ei lähe ka meie. Variant on ka see, et selleks ajaks on koroona lihtsalt igal pool nii palju levinud, et pole vahet, kus käid. Muidugi loodame, et selleks ajaks viiruse levik üldse vaibub, aga kas ja millal vaibub, pole kellelgi ju aimugi. Nii et mõistlik on vist igaks juhuks valida selline meelelahutus, mida saab keha kas päris kodus või vähemalt Eestis. Viimasel ajal olen päris palju pildistamas käinud ja seda saan igal juhul teha. Lihtsalt kaamera kaasa ja loodusesse. Lastega saab ka looduses igasugu asju teha. Arvan, et maainimesed ongi teatud mõttes paremas seisus, sest paljudel on ikkagi kodus miski, mida (või keda) ära süüa saab, kasvatatakse toitu ja kui ka poed peaksid tühjad olema, nii kergelt nälga ei jää. Samuti on maal asustustihedus väiksem ning kui linnas tähendab kodus karantiinis olek üsna tõenäoliselt nelja seina vahel istumist, siis maal saab kasvõi oma õuel värsket õhku hingata, kui just maja taha metsa minek peaks mingil põhjusel halva mõttena tunduma.
Ma ei tea, kas ülal pildil olevad asjad aitavad kaasa ka koroonast tervenemisel, aga muidu külmetushaiguste puhul küll. Mul oli hiljuti hästi jube nohu, põhkkoopad näisid lausa umbes olevat, köha ka ning niipea kui neid koos kasutama hakkasin, olukord leevendus. Lisaks oli C-vitamiin ka veel. Mis aga üldse ravimisse ja vaktsineerimisse puutub, siis olen kindlasti võimalikult looduslike alternatiivide poolt, aga kui on ikka näha, et need ei toimi või kui töötatakse välja kindlalt toimiv ravim või vaktsiin, siis ma ei kavatse küll jätta neid sellepärast kasutamata, et keegi teenib selle pealt. Eks me kõik taha teenida, lihtsalt inimeste tervise pealt teenimine on alati miski, mis palju küsimusi tekitab.

No comments:

Post a Comment