Wednesday, May 3, 2017

Linnugripist


Viimasel ajal on olnud kiire ja internetis veedan aega palju vähem kui tavaliselt. Selle vähese aja jooksul, mida raatsin sotsiaalvõrgustikele kulutada, on vastavates gruppides jäänud silma arutelud lindude gripi teemadel. Laias laastus jagunevad linnukasvatajad kolmeks: ühed peavad lindude väljaspidamise keelust kinni ja mõistavad, miks see on vajalik, teised peavad nõudest küll kinni, kuid kiruvad ametnikke, tundes, justkui nõue on välja mõeldud lindude ja nende pidajate kiusamiseks. Kolmas grupp lihtsalt vilistab keelule, laseb oma lindudel vabalt ringi kõndida ja arvab, et see gripp on üldse kellegi väljamõeldis, et väiketootmist välja suretada. Ütlen kohe ära, et mina kuulun kindlalt esimesse gruppi: linnud on hoones kinni ja sinna nad jäävad kuni keelu lõppemiseni, võimalik, et isegi kauem.
Miks võib-olla kauem? Sellepärast, et ma ei pea linde praegu sees mitte keelu pärast, vaid tõepoolest mõistan, miks see on vajalik. Minu puhul pole tegemist isegi mitte väiketootjaga, sest kõik linnukasvatussaadused tarbib ära oma pere ja rahalist sissetulekut me sellest tegevusest ei saa. See tähendab, et kui gripp peaks juhuslikult meie talu tabama, siis erilise rahalise kahju pärast ma muretsema ei pea. Küll oleksin kogu linnukarja kaotamise pärast väga õnnetu ja mitte ainult mina. Kuidas ma ütleks lastele, et nende lemmikkanad surid või hukatakse sellepärast, et ma lihtsalt ei hoolinud haiguse vältimiseks vajalikest nõuetest?! Keda ma siis süüdistan? Kas jälle ametnikke? Ei! Sel juhul oleksin süüdi mina ja ainult mina. Sellepärast jäävadki minu linnud siseruumidesse seni, kuni olen ise enam-vähem kindel, et oht on möödas. Ja hakata rääkima mingitest vandenõuteooriatest või muust taolisest? No tõesti, see ajab naerma ja vihastab samaaegselt. Kuigi olen viimastel aastatel rakendanud ülikoolis omandatud veterinaarmeditsiinilisi teadmisi suhteliselt vähe ja palju on juba meelest läinud, mäletan ometi, et linnugripp oli olemas juba minu õpingute ajal, üle kümne aasta tagasi. Ma tõesti ei arva, et kuskilt Euroopast leitud surnud metslinnud on välja mõeldud või et kogu Euroopa üritab põllumajandust välja suretada. Rändlinnud on igatahes kohal ja liiguvad ringi. Eile märkasin tohutusuurt hanekarja, mis oli kogunenud teeäärse veesilma ümber. 


Ega minagi taha linde laudas kinni pidada. Üldse ei taha, aga saan aru, et see lihtsalt on praegu kahest halvast parim. Loomulikult tahaksin minagi neid õue päikese kätte ja värsket rohelist nokkima lasta, aga ma lihtsalt ei taha seda riski võtta. Jah, võrguga kaetud aias võivad linnud jalutada, aga ma tõesti ei saa aru, kuidas saab võrk kaitsta minu linde nakkust kandvate metslindude väljaheidete eest. Soovist oma linde kaitsta väldin praegu ka uute lindude soetamist. Jah, see ei ole keelatud, aga teatud riskid on olemas. Sarnaselt eelmistele aastatele tahaksin võtta kana- ja ehk ka pardibroilereid, aga hetkel olen veel kahtleval seisukohal. Ehk pingutan üle, kuid pigem teen seda kui pärast kahetsen.
Aga lambad ja kitsed said eile karjamaale!


Hakake meie jälgijaks Facebookis, et olla paremini kursis meie tegemistega!

1 comment:

  1. Mina ei ole ühestki grupist. Kirun ametnikke, kirun grippi ja kirun kõike muud kui aega saan. Ei usu linnugripi olemasolusse Eestis (jumal tänatud kui polegi eks) ja ei saa aru sellest nn piirangust, sest rändlinnud olid kohal juba märtsis, kui piirang lõpuks 1 aprill kehtima hakkas, olid meie põldudelt linnud juba edasi lennanud. Teisalt, keskuses oma kanakarja pidav vanakene jalutas nendega terve piirangu ajal vabalt ringi ja ainult mind käidi reaalselt kontrollimas. Kinni ma oma kanu kindlasti ei hoia, sest see on looma/linnu piinamine eriti neile kes on harjunud vabalt liikuma. Niigi nad streikisid, et aedikus olema pidid. Ükski võrk ei kaitse mu kanakarja metslinnu väljaheite või sulgede eest, seega enne lasen neil vabalt ringi liikuda ja surra kui võrgu all kükitada. Isegi kui ma hoiaksin oma linde aias (mida ma siiski olen ka teinud) või kuudis kinni, ei takistaks see mitte kuidagi haiguskollet nendeni viimast. Pigem kutsub see inimesi korrale olema hoolsamad ja loomi/linde rohkem jälgima, ka metsikuid. Mida peaks nii või naa tegema.

    Mulle meeldis kuidas valla veterinaar ütles, et mõelge milline kahju on linnugripi puhang suurele ettevõttele! Mulle ei meeldi suured ettevõtted ja sealne lindude piinamine. Mulle ei lähe vähimatki korda piinatud 2000 lindu minu heal elul armastatud 10 kana eest. Selline võrdlus oli minu jaoks lausa kohatu. Ja nimme paneb vastupidi seadusele ka tegutsema. Mulle on minu 10 kana emotsionaalselt väärtuslikum (ka materjaalselt) kui puuris peetud masstootmises munakanad mistahes arvus...

    ReplyDelete